Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be   Logo van de Belgische federale overheid

Opnieuw valse Fluvius e-mails in omloop

We hebben de laatste dagen nog veel meldingen ontvangen van valse e-mailberichten door netbedrijf Fluvius. In de e-mails worden klanten onterecht aangespoord om bij Fluvius een compensatie van 125 euro aan te vragen n.a.v. de hoge energieprijzen en de situatie in Oekraïne. Dit bericht is vals.

De valse e-mails en bijhorende valse webpagina lijken zeer sterk op de huisstijl van Fluvius, waardoor verwarring kan ontstaan. Wie goed naar het e-mailadres bij de e-mails kijkt, ziet echter duidelijk dat Fluvius niet de echte afzender is. De link achter https://www.fluvius.be/compensatie, leidt in realiteit NIET naar een fluvius.be domein maar naar een valse website. Dat kan je zien als je met de muis over de kink gaat (ZONDER te klikken). Fluvius vraagt klanten dan ook uitdrukkelijk om niet op de link te klikken en raadt aan de valse e-mails te verwijderen. Zie een voorbeeld weergave van die valse mails hieronder:

 

fluvius phishing bericht
volledige breedte

Trap niet in de val!

Leer valse berichten herkennen.

Doe nu de phishingtest en laat je nooit meer vangen!

Wat te doen?

  • Klik niet op een link in een verdacht bericht, open de bijlages niet en download geen applicaties als daar om gevraagd wordt.
  • Verdachte e-mails kan je doorsturen naar verdacht@safeonweb.be.
  • Verdachte sms'jes kan je ook doorsturen. Maak een screenshot en verstuur die naar verdacht@safeonweb.be. De inhoud wordt dan automatisch verwerkt.

Heb je op een verdachte link geklikt?

  • Als je wel geklikt hebt, vul de velden verder niet in en breek elke interactie af.
  • Geef NOOIT persoonlijke codes door.
  • Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.

Ben je opgelicht?

  • Vanaf het moment dat je geld kwijt bent of afgeperst wordt, raden wij aan om een aangifte te doen bij de politie. Een aangifte doe je bij de lokale politie van je woonplaats.  
  • Contacteer je bank en/of Card Stop op 078 170 170 als je bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd worden.
banner campagne
volledige breedte