Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be   Logo van de Belgische federale overheid

Ik krijg veel spam in mijn mailbox

Spam is een verzamelnaam voor ongewenste berichten en reclameboodschappen.

Een overvloed van spam in je mailbox is heel vervelend. De kans is groot dat je e-mailadres terecht is gekomen op een lijst met e-mailadressen die door verschillende spammers wordt gebruikt.  Dat verklaart waarom je er steeds meer krijgt. Ze gebruiken allemaal dezelfde lijsten. Net daarom blijf je deze berichten krijgen, ook al heb je een aantal afzenders geblokkeerd. Andere spammers kunnen de lijsten nog steeds gebruiken.

Gelukkig kan je zelf heel wat doen om het aantal spammails te verminderen. Wij helpen je alvast op weg met enkele tips: Voorkomen is beter dan genezen.

Heb je er echt genoeg van? Probeer dan de volgende tips:

Gebruik verschillende e-mailadressen 

Als je lid wil worden van een website of forum waar je een e-mailadres moet opgeven om een bevestigingsmail te ontvangen, of als je deel wil nemen aan wedstrijden, kan je een ander e-mailadres gebruiken. Op die manier blijft je belangrijkste mailbox gevrijwaard van spam.

Je kan een alias maken van je officiële e-mailadres of je kan een tijdelijk e-mailadres aanmaken: 

Veel mailproviders geven je de optie om gratis een aantal extra e-mailadressen (aliassen) aan te maken.

Voor een tijdelijk e-mailadres kun je diensten zoals 10minutemail of Mailinator gebruiken.

Beheer je mailbox spamfilter

Je mailprovider past al een spamfilter toe op je inkomende e-mails. Je kan zelf de instellingen aanpassen (en strenger maken). Je krijgt meestal de mogelijkheid met een ‘regel’ e-mail te blokkeren op basis van:

  • Afzender (weet wel dat spammers graag verschillende adressen gebruiken)
  • Herkomst (blokkeer bijvoorbeeld meteen bepaalde landen)
  • Inhoud (bepaalde woorden die steeds weer opduiken).

Meer informatie vind je op de website van je mailboxprovider.

Installeer een extra spamfilter

Door een spamfilter in je mailbox te installeren, zal je mailprovider bepaalde berichten als spam markeren. Afhankelijk van de filter verdwijnen de ongevraagde e-mails automatisch in een apart mapje of worden ze verwijderd. Er zijn gratis en betalende spamfilters.

Blokkeer de afzender via je mailbox

Wees zelf geen spammer

Zet e-mailadressen in Bcc als je een e-mail verstuurt aan een grote groep mensen. Als je een e-mail verstuurt aan meerdere mensen kun je ervoor kiezen om de e-mailadressen in Cc of Bcc in te vullen. Bij Cc kunnen alle ontvangers bekijken wie de e-mail nog meer ontvangen heeft. Bij Bcc kan de ontvanger niet zien aan wie de e-mail nog meer is verstuurd. Op deze manier minimaliseer je de kans dat ongewenste berichten verspreid worden.

Stuur kettingbrieven niet door. Het doorsturen van een kettingbrief zorgt ervoor dat je e-mailadres en dat van je contactpersonen verspreid wordt, waardoor je meer spam zal ontvangen.

Opgelet voor phishing!

Spam heeft vaak een commercieel doel, en bevat een verwijzing naar een product.

Phishing is online oplichting door valse mails, websites of berichten. Cybercriminelen lokken je naar een valse website die een kopie is van de echte website om inloggegevens, wachtwoord of bankgegevens te stelen. Klik daarom nooit op een link in een phishingbericht.

Maar hoe herken je die valse e-mails en hoe maak je het onderscheid met betrouwbare berichten? Meer informatie vind je op onze pagina over phishing.

1
Erste Hilfe!

Eerste hulp!

Heb je een probleem?
1
Wie sicher sind Sie?

Hoe veilig ben jij?

Doe onze testen!
2
Sicher im Internet

Veilig internetten

Tips om veilig te surfen
3