Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be   Logo van de Belgische federale overheid

Ook een sms’je van itsme® ontvangen? 100% zeker oplichting!

Heb jij de afgelopen dagen ook een sms’je gekregen dat van itsme® lijkt te komen?  Je kan er zeker van zijn dat dit een poging tot oplichting is. Phishers proberen je bankgegevens te stelen en doen dit op de meest uiteenlopende manieren. Ze gebruiken erg overtuigend de naam en het logo van itsme® en zo is het soms moeilijk om echt van vals te onderscheiden.

Enkele belangrijke tips van itsme®:

  • itsme® zal je nooit vragen in een e-mail, per sms of per telefoon om je account te heractiveren, je app te updaten of om je bankgegevens opnieuw in te geven omwille van een verdachte login of activiteit.
  • Wens je je account te heractiveren? Start dan altijd via de itsme®-app of vanop de website (www.itsme.be), volg nooit een link in een e-mail of sms.
  • Geef nooit je bankgegevens telefonisch of via (een link in) een e-mail door.

Enkele voorbeelden:

itsme 1
links uitlijnen
itsme 2
rechts uitlijnen
itsme 3
links uitlijnen

Trap niet in de val!

Leer valse berichten herkennen.

Doe nu de phishingtest en laat je nooit meer vangen!

Wat te doen?

  • Klik niet op een link in een verdacht bericht, open de bijlages niet en download geen applicaties als daar om gevraagd wordt.
  • Verdachte e-mails kan je doorsturen naar verdacht@safeonweb.be.
  • Verdachte sms'jes kan je ook doorsturen. Maak een screenshot en verstuur die naar verdacht@safeonweb.be. De inhoud wordt dan automatisch verwerkt.

Heb je op een verdachte link geklikt?

  • Als je wel geklikt hebt, vul de velden verder niet in en breek elke interactie af.
  • Geef NOOIT persoonlijke codes door.
  • Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.
  • Als je op een link heb geklikt die opent in een website waar je bankgegevens moet indienen, controleer dan eerst of dit de echte website van je bank is.  Bij de minste twijfel voer je geen betaling uit.

Ben je opgelicht?

  • Vanaf het moment dat je geld kwijt bent of afgeperst wordt, raden wij aan om een aangifte te doen bij de politie. Een aangifte doe je bij de lokale politie van je woonplaats.  
  • Contacteer je bank en/of Card Stop op 078 170 170 als je bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd worden.
volledige breedte
banner
volledige breedte