Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be   Logo van de Belgische federale overheid

Leer valse mails herkennen

Phishing is online oplichting door valse mails, websites of berichten. Maar hoe herken je die valse mails en hoe maak je het onderscheid met betrouwbare berichten? Slimme cybercriminelen kunnen je echt doen twijfelen. Je vindt hier een aantal tips om te beoordelen of je een bericht kan vertrouwen.

De basisregel

Cybercriminelen proberen altijd om misbruik te maken van iets waar je in gelooft of van iemand die je vertrouwt. Ze proberen ook vaak in te spelen op angst. Laat je niet vangen!

Tips

Vind je een mail of telefoontje verdacht? Beantwoord dan deze vragen:

Is het onverwacht?

Krijg je zonder reden een bericht van deze afzender: je kocht niets, had lang geen contact, enz. Controleer zeker verder.

Is het dringend?

Hou je hoofd koel: kreeg je echt een eerste aanmaning tot betaling? Ken je die 'vriend in nood' wel?

Ken je de afzender?

Controleer het e-mailadres, ook op spellingsfouten. Maar let op: een legitiem e-mailadres is geen garantie.

Vind je de vraag vreemd?

Een officiële instantie zal je nooit via mail, sms of telefoon vragen om je wachtwoord, bankgegevens of persoonlijke gegevens.

Naar waar leidt de link waar je moet op klikken?

Zweef met je muis over de link. Is de domeinnaam, het woord voor .be, .com, .eu, .org, … en voor de allereerste slash “/”, ook echt de naam van de organisatie?

Een voorbeeld:

Word je persoonlijk aangesproken?

Berichten met algemene en vage aanspreektitels, of je mailadres als aanspreking, die wantrouw je beter.

Bevat het bericht veel taalfouten?

Ook al zorgen doorgewinterde cybercriminelen voor correcte taal, taalfouten of een vreemde taal kunnen wijzen op een verdacht bericht.

Zit het bericht in je Spam/Junk folder?

Indien ja, wees extra voorzichtig. Je kan ook zelf verdachte berichten markeren als Spam of Junk en zo anderen waarschuwen.

Probeert iemand je nieuwsgierig te maken?

Iedereen zou nieuwsgierig worden bij berichten met een link als "Kijk wat ik over jou las ..." of "Ben jij dit op deze foto?", maar laat je niet vangen.

Moet je iets betalen met een anonieme of ongebruikelijke betaalmethode?

Denk aan Paypal, Western Union, 3V Payment Group, enz. Doe dit niet zomaar.

Wat als je twijfelt?

Het is beter om op je hoede te zijn. Kortom, bij de minste twijfel over een bericht, open zeker geen links of bijlagen en neem contact op met de afzender op een andere manier:

  • Vrienden kan je bellen, sms'en of een bericht sturen via sociale media. Komt het bericht niet van hen, laat dan zeker weten dat hun account gehackt is. Bij sommige sociale netwerken kan je berichten als 'vals' markeren.
  • Bij organisaties of bedrijven ga je naar hun site en controleer je of die 'dringende' actie bestaat. Vind je niets terug, dan kan je ook even bellen.

Ontdek hoe gemakkelijk jij je laat vangen door cybercriminelen met onze phishingtest. Niet alleen leer je er hoe goed jij internetfraude kan herkennen; we wapenen je ook met nog meer praktische tips zodat je niet meer in een phishingval trapt.

Herken jij valse mails? Doe de test!

3
Erste Hilfe!

Eerste hulp!

Heb je een probleem?
1
Hoe veilig ben jij?

Hoe veilig ben jij?

Doe onze testen!
2
Sicher im Internet

Veilig internetten

Tips om veilig te surfen
3

Dit kan ook jou gebeuren: getuigenissen

Nicole

Microsoft scam

Nicole (84) verloor al haar spaarcenten door phishing
phishing

Phishing

Auteurs van phishingmails nemen geen vakantie ...
Betrug beim Internetbanking: ein Betroffener spricht

Oplichting

Oplichting bij internetbankieren: een slachtoffer getuigt