Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be   Logo van de Belgische federale overheid

Een premie aanvragen via Engie? Opgepast!

We kregen de afgelopen week veel meldingen van een phishingbericht dat van Engie lijkt te komen.  Je hebt zogezegd recht op een premie maar moet daarvoor bijkomende gegevens bezorgen. Doe dit in geen geval: het is een poging om je gegevens te bemachtigen en te misbruiken.

Je kan er zeker van zijn dat dit bericht vals is door de link te controleren. Je doet dat door met de muis over de link of de knop te gaan zonder te klikken. Het adres van de website waarnaar de link verwijst of de URL verschijnt dan. In onderstaande voorbeelden zie je dat dat adres niet naar Engie verwijst. Een link naar een correct domein van Engie bevat altijd het woord 'engie' voor .be (bv. https://www.engie.be/).

Je kan ook naar je klantenzone van Engie gaan om na te kijken of er een bericht voor jou klaar staat via https://account.engie.be/ .

 

engie NL
volledige breedte
engie FR
volledige breedte
volledige breedte
volledige breedte

Trap niet in de val!

Leer verdachte berichten herkennen: Ga naar surfenzonderzorgen.safeonweb.be

Wat te doen?

  • Klik niet op een link in een verdacht bericht, open de bijlages niet en download geen applicaties als daar om gevraagd wordt.
  • Verdachte e-mails kan je doorsturen naar verdacht@safeonweb.be.
  • Verdachte sms'jes kan je ook doorsturen. Maak een screenshot en verstuur die naar verdacht@safeonweb.be. De inhoud wordt dan automatisch verwerkt.

Heb je op een verdachte link geklikt?

  • Als je wel geklikt hebt, vul de velden verder niet in en breek elke interactie af.
  • Geef NOOIT persoonlijke gegevens of codes door.
  • Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.
  • Als je op een link heb geklikt die opent in een website waar je bankgegevens moet indienen, controleer dan eerst of dit de echte website van je bank is.  Bij de minste twijfel voer je geen betaling uit.

Ben je opgelicht?

  • Vanaf het moment dat je geld kwijt bent of afgeperst wordt, raden wij aan om een aangifte te doen bij de politie. Een aangifte doe je bij de lokale politie van je woonplaats.  
  • Contacteer je bank en/of Card Stop op 078 170 170 als je bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd worden.