Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be   Logo van de Belgische federale overheid

Nieuwe telefoonscam gericht op Itsme-gebruikers

We hebben onlangs een aantal meldingen ontvangen over een oplichting met e-mails die zich voordoen als Itsme® . Dit is een telefonische variant van bekende Itsme® account synchronisatie scam.

Je wordt gevraagd om een Itsme® transactie te bevestigen die is gemaakt vanaf een apparaat dat waarschijnlijk niet van jou is en vanaf een geografische locatie die niet overeenkomt met die van jou (zie onderstaande schermafbeelding).

Het doel is om je snel te laten reageren en het nummer te bellen om de transactie te blokkeren. Dit nummer is duidelijk frauduleus en je kan het bericht best verwijderen en zeker niet bellen en/of instructies opvolgen. Het doel van deze oplichting is duidelijk geld van je los te krijgen. Criminelen hebben nooit gebrek aan fantasie. Denk dus altijd aan de goede gewoontes (zie hieronder).

Herhaling van een paar goede tips met betrekking tot Itsme®:

itsme® zal nooit contact met je opnemen via e-mail, sms of telefoon om je te vragen je account te heractiveren, je app bij te werken of je bankgegevens opnieuw in te voeren vanwege een verdachte connectie.
Wil je je account opnieuw activeren? Begin altijd met de itsme® app of de website www.itsme.be/nl; volg nooit een link in een e-mail of sms.
Geef nooit je bankgegevens via de telefoon of via (een link in) een e-mail.

Meer informatie: https://www.itsme-id.com/nl-BE/blog/louche

Itsme scam
volledige breedte

Wat te doen?

  • Klik niet op een link in een verdacht bericht, open de bijlages niet en download geen applicaties als daar om gevraagd wordt.
  • Verdachte e-mails kan je doorsturen naar verdacht@safeonweb.be.
  • Verdachte sms'jes kan je ook doorsturen. Maak een screenshot en verstuur die naar verdacht@safeonweb.be. De inhoud wordt dan automatisch verwerkt.

Heb je op een verdachte link geklikt?

  • Als je wel geklikt hebt, vul de velden verder niet in en breek elke interactie af.
  • Geef NOOIT persoonlijke codes door.
  • Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.
  • Als je op een link heb geklikt die opent in een website waar je bankgegevens moet indienen, controleer dan eerst of dit de echte website van je bank is.  Bij de minste twijfel voer je geen betaling uit.

Ben je opgelicht?

  • Vanaf het moment dat je geld kwijt bent of afgeperst wordt, raden wij aan om een aangifte te doen bij de politie. Een aangifte doe je bij de lokale politie van je woonplaats.  
  • Contacteer je bank en/of Card Stop op 078 170 170 als je bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd worden.