Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be   Logo van de Belgische federale overheid

Opgepast voor berichten die van de Federale Pensioendienst lijken te komen

Afgelopen week kregen wij meer dan 5500 meldingen van valse berichten die van de Pensioendienst lijkten te komen. Er doen meerdere versies van het fake bericht de ronde die je allemaal naar een valse website proberen te leiden.  Je kan snel zien dat het bericht niet van de Federale Pensioendienst afkomstig is door naar het e-mailadres van de verzender te kijken. Klik niet op de link in het bericht. 

De Federale Pensioendienst contacteert je niet per sms of e-mail, maar vraagt altijd om informatie op te halen via je online pensioendossier op mypension.be en daar aan te loggen met je eID, itsme of een andere beveiligde sleutel. 

Hoe kan je valse berichten van de Pensioendienst herkennen? Lees het overzicht op de website van de Federale Pensioendienst.

Bekijk hieronder enkele recente voorbeelden:

pensioen 1
volledige breedte
pensioen 2
volledige breedte
pensioen 3
volledige breedte
volledige breedte

Trap niet in de val!

Leer valse berichten herkennen.

Doe nu de phishingtest en laat je nooit meer vangen!

Wat te doen?

  • Klik niet op een link in een verdacht bericht, open de bijlages niet en download geen applicaties als daar om gevraagd wordt.
  • Verdachte e-mails kan je doorsturen naar verdacht@safeonweb.be.
  • Verdachte sms'jes kan je ook doorsturen. Maak een screenshot en verstuur die naar verdacht@safeonweb.be. De inhoud wordt dan automatisch verwerkt.

Heb je op een verdachte link geklikt?

  • Als je wel geklikt hebt, vul de velden verder niet in en breek elke interactie af.
  • Geef NOOIT persoonlijke codes door.
  • Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.

Ben je opgelicht?

  • Vanaf het moment dat je geld kwijt bent of afgeperst wordt, raden wij aan om een aangifte te doen bij de politie. Een aangifte doe je bij de lokale politie van je woonplaats.  
  • Contacteer je bank en/of Card Stop op 078 170 170 als je bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd worden.
banner
volledige breedte