Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be   Logo van de Belgische federale overheid

Berichten naar [email protected] bijna verdubbeld in 2020

Afgelopen jaar stuurde de internetgebruiker maar liefst 3 225 234 berichten door naar het e-mailadres [email protected]. Dat betekent dagelijks meer dan 8800 berichten, wat bijna een verdubbeling is tegenover 2019.  Toen stuurden jullie ons 1 700 000 berichten door.

Wat doen wij met deze 3 miljoen berichten?

Het is bedroevend dat cybercriminelen steeds meer berichten versturen met de bedoeling de internetgebruiker in de val te lokken.  Deze berichten komen per e-mail, maar ook via tekstberichten of social media. De berichten die jullie doorsturen naar [email protected] lezen we natuurlijk niet allemaal. We laten ze geautomatiseerd analyseren.

De links en de bijlages worden eerst gedetecteerd.  Uit 3 miljoen berichten die we ontvangen, halen we wel 8.545.658 links, waarvan 667.356 frauduleuze (phishing, valse webshops, oplichting…) .  Deze verdachte links geven we door aan Google Safebrowsing en Microsoft Smartscreen die een waarschuwing publiceren.  Als iemand deze webpagina’s wil bezoeken dan krijgt die een rood scherm met een duidelijke boodschap: Opgepast, de webpagina die je wil bezoeken is gevaarlijk. In deze berichten konden we daarnaast 26109 bijlages detecteren waarvan er 4370 een virus bevatten.

Speelde de coronacrisis een rol?

Cybercriminelen leken extra actief tijdens deze coronacrisis.  We kunnen niet bevestigen of er effectief meer phishingberichten verstuurd werden tijdens deze periode.  We weten alleen zeker dat mensen deze berichten vaker naar ons doorstuurden.

In 45195 berichten vinden we een trefwoord terug dat met Corona gerelateerd was.  Dit is uiteindelijk een minderheid.  We zagen vooral traditionele phishingberichten steeds weer terugkeren:

  • Berichten die van een pakjesdienst afkomstig lijken te komen en je vragen om eerst verzendkosten te betalen.
  • Berichten die van banken lijken te komen en je aanmoedigen om een nieuwe kaart aan te vragen of je rekening te deblokkeren.
  • Berichten die van een overheidsinstelling lijkten te komen en je een premie of tegemoetkoming beloven.
  • Berichten die van diensten zoals Dropbox, PayPal, Microsoft lijken te komen.
  • Berichten met een link naar de actualiteit: mondmaskers, feestdagen, een beloofde premie.

Leer valse berichten herkennen.

Wat kan ik doen?

Stuur een verdacht bericht onmiddellijk door naar [email protected].  Hoe sneller wij het bericht behandelen en hoe minder slachtoffers er vallen.

Je kan ons nu ook afbeeldingen van een vals bericht bezorgen.  Onze technologie kan nu URL’s in afbeeldingen detecteren.  Wij moedigen iedereen aan om elk bericht zeer kritisch te bekijken alvorens het te openen en om 2 keer na te denken voor je op een link of een bijlage klikt.