Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be   Logo van de Belgische federale overheid

Safeonweb app

Safeonweb heeft nu ook een app waarmee je op een snelle en eenvoudige manier op de hoogte blijft. Deze applicatie waarschuwt je voor cyberdreigingen en online oplichting.

    Hoe installeer ik de Safeonweb app?

    De Safeonweb app wordt gratis ter beschikking gesteld voor iOS in de App Store en Android in de Google Play Store.

    Bij het eerste gebruik van de app moet je verklaren dat je gebruiksvoorwaarden hebt gelezen en hiermee akkoord gaat.

    Vragen en antwoorden

    Waarvoor waarschuwt de Safeonweb app?

    De Safeonweb app stuurt twee soorten waarschuwingen. 'Bedreigingen' ontvang je als er een infectie is gemeld aan Safeonweb op jouw geregistreerde thuisnetwerk. 'Nieuws' gaat over algemene cyberdreiging in ons land.

    Wat is ‘nieuws’?

    'Nieuws' geeft informatie over actuele cyberdreigingen in België. Deze berichten gaan over actuele kwetsbaarheden, nieuwe phishingaanvallen en tips om je online nog beter te beveiligen. 

    Wat zijn ‘bedreigingen’?

    'Bedreigingen' zijn waarschuwingen specifiek voor jouw netwerk.

    Het Centrum voor Cybersecurity België (CCB) ontvangt dagelijks informatie van partners over geïnfecteerde of kwetsbare systemen in België. Deze databank bevat informatie over meer dan 1.000 systemen met een computervirus en over meer dan 10.000 systemen met een kwetsbaarheid. Het CCB ontvangt deze informatie maar kan de gebruikers van een bepaald Internet(IP)-adres niet zomaar identificeren. Het enige doel van het CCB is om je te informeren en te waarschuwen op basis van de ontvangen en beschikbare informatie.

    De Safeonweb app zal regelmatig controleren of je IP-adres voldoende lang ongewijzigd blijft, wat voor heel wat Belgische internetverbindingen het geval is, en je informeren als er voor je IP-adres een computervirus gemeld werd door een externe partner. 

    Hoe registreer ik mijn thuisnetwerk?

    Om waarschuwingen over bedreigingen te ontvangen moet je de naam van je thuisnetwerk registreren. Hoe kan je dit doen?

    • Zorg dat je verbonden bent met je eigen netwerk
    • Zet je locatiebepaling aan 
    • Geef een geldig e-mailadres op om je registratie te verifiëren
    • Er wordt een code naar je e-mailadres gestuurd. Vul deze in, in de Safeonweb app.

    Je thuisnetwerk en bijhorende IP-adres zijn geregistreerd. Je zal van nu af aan berichten ontvangen.

    • Safeonweb gebruikt deze gegevens enkel om waarschuwingen te sturen, niet om je netwerk te scannen. 
    • Je mag enkel een netwerk registreren als je eigenaar bent of toestemming hebt van de eigenaar van het netwerk. 
    • Safeonweb kan enkel bedreigingen sturen naar Belgische IP-adressen.

    Waarom moet ik mijn netwerk en IP-adres opgeven?

    Met jouw netwerk en IP-adres kunnen we waarschuwingen voor 'bedreigingen' sturen. 'Bedreigingen' zijn waarschuwingen specifiek voor jouw netwerk. Informatie over bedreigingen krijgen we van verschillende partners. Safeonweb doet geen scanning van jouw netwerk.

    Waarom moet ik mijn locatie opgeven?

    De Safeonweb app heeft toegang tot je locatie nodig om te bepalen of je wel degelijk op het geregistreerde netwerk bent. Voor iOS en Android is het opvragen van de naam van je huidige netwerk (SSID - service set identifier) enkel mogelijk als je locatiebepaling aanstaat. Safeonweb heeft enkel interesse in je netwerkgegevens om bedreigingen, specifiek voor jouw netwerk, te sturen. De locatiebepaling moet je enkel activeren bij gebruik van de app. Er is dus geen sprake van tracking.

    Waarom moet ik mijn e-mailadres opgeven?

    Een e-mailadres is nodig om een verificatiecode te versturen. Deze code heb je nodig om je netwerk te registreren. Het e-mailadres wordt na het opsturen van de code verwijderd. Wij bewaren dus geen e-mail gegevens van jou.

    Ik wil mijn netwerk niet registreren. Kan ik het nieuws blijven ontvangen?

    Ja. De Safeonweb app werkt perfect zonder de registratie van jouw netwerk. Je blijft dus gewaarschuwd voor actuele cyberdreigingen in België (nieuws).

    Kan ik twee netwerken registreren?

    Nee. Op dit moment is het niet mogelijk om twee netwerken op hetzelfde moment te registreren. We raden je dus aan om één netwerk te kiezen. Je kan echter wel op een ander toestel (tablet, gsm gezinslid) een app installeren en daar het andere netwerk registreren. Let op, je kan enkel een netwerk registreren op het moment dat je verbonden bent met het netwerk.

    Werkt de app met een VPN?

    Nee. Het is zeer nuttig om een VPN te gebruiken om online te surfen. Met een VPN verandert echter je publiek IP. We raden je aan om geen gebruik te maken van je VPN bij het registreren van je thuisnetwerk. Het zou betekenen dat jij alle bedreigingen ontvangt voor alle gebruikers van de VPN. Toch blijft het nuttig om jouw thuisnetwerk te registreren. We sturen dan enkel bedreigingen voor de toestellen op jouw thuisnetwerk.

    Werkt de app voor dynamische IP’s?

    Onze app is ontworpen om te kunnen omgaan met dynamische IP-adressen. De app registreert jouw netwerk en vraagt daarvan het IP-adres op. Als je IP-adres verandert, verschijnt dit ook in de app.

    Waar haalt Safeonweb de informatie over infecties?

    De informatie over de infecties wordt aangeleverd door verschillende partners, zowel commerciële als open-source bronnen. Safeonweb doet geen scanning van jouw netwerk.

    Waarom verandert mijn IP-adres?

    Er bestaan statische en dynamische IP-adressen. Een statisch IP-adres verandert nooit. Hierdoor behoud je je vast IP-adres. Een dynamisch IP verandert regelmatig, waardoor je nooit eenzelfde IP-adres behoudt. Welk IP-adres jij hebt, hangt af van het abonnement bij je internetprovider. Safeonweb app kan bedreigingen sturen voor statische en dynamische IP-adressen.

    Scant de Safeonweb app mijn netwerk?

    Nee. De informatie over de infecties wordt aangeleverd door verschillende partners, zowel commerciële als open-source bronnen. 

    Waarom ontvang ik geen informatie over bedreigingen?

    We hebben geen informatie over een actuele bedreiging voor jouw netwerk.

    Welke gegevens ontvangt Safeonweb van mij?

    Safeonweb houdt enkel gegevens bij voor het functioneren van het waarschuwingssysteem. Dit is dus de naam van jouw netwerk (SSID), het bijhorende publiek IP-adres en een unieke Firebase code. Meer informatie over het gebruik van persoonsgegevens.

    Wordt er voldaan aan de GDPR wetgeving?

    De gegevens waarvan de Safeonweb app gebruik maakt zijn: Firebase (cloud messaging), ID (unieke code), SSID (service set identifier – wifinaam), locatie, IP-adres, tijdstip en e-mailadres.

    Het IP-adres wordt vanuit de app naar Safeonweb gestuurd. Safeonweb gaat vervolgens na of er infecties zijn gemeld door cybersecurity partners voor je IP-adres. Als dit het geval is, stuurt Safeonweb een waarschuwing, via het Firebase cloud messaging systeem. De SSID en locatie worden lokaal opgeslagen in de app en worden niet gedeeld met Safeonweb. Voor meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens in de Safeonweb.

    GDPR
    volledige breedte
    Praktische vragen

    Kan ik de app ook op mijn vaste computer of laptop gebruiken?

    Nee. De Safeonweb app is een mobiele app. Het is dus enkel beschikbaar op smartphones en tablets voorzien van Android of iOS.

    Als je geen smartphone hebt, zijn er twee opties om toch het nieuws te ontvangen.

    Waarom ontvang ik mijn verificatiecode niet?

    Het kan zijn dat er wat vertraging zit op het ontvangen van de verificatiecode. Als je na 30 minuten nog steeds geen code hebt ontvangen, kan je je e-mailadres opnieuw ingeven.

    Mijn e-mailadres is ‘ongeldig’. Wat nu?

    Sommige e-mailadressen worden niet onmiddellijk herkend door onze app. Kijk in eerste instantie eens na of je geen typefout hebt gemaakt. Het helpt om de applicatie af te sluiten en opnieuw op te starten. Bij aanhoudende problemen, kan je het best eens nakijken of je telefoon nog gebruik maakt van een recente Android of iOS versie. We adviseren om updates zo snel mogelijk uit te voeren en de meest recente versie van het besturingssysteem te gebruiken. 

    Ik kan niet op de knop ‘bevestigen’ klikken. Wat nu?

    Soms zijn er problemen met de knop ‘bevestigen’. Het helpt om de applicatie af te sluiten en opnieuw op te starten. Bij aanhoudende problemen, kan je het best eens nakijken of je telefoon nog gebruik maakt van een recente Android of iOS versie. We adviseren om updates zo snel mogelijk uit te voeren en de meest recente versie van het besturingssysteem te gebruiken. 

    De applicatie loopt vast. Wat nu?

    Het helpt om de applicatie af te sluiten en opnieuw op te starten. Bij aanhoudende problemen, kan je het best eens nakijken of je telefoon nog gebruik maakt van een recente Android of iOS versie. We adviseren om updates zo snel mogelijk uit te voeren en de meest recente versie van het besturingssysteem te gebruiken. 

    Wat betekent ‘deze dienst is momenteel niet beschikbaar’?

    Deze foutmelding betekent dat de Safeonweb app niet in staat is om jouw thuisnetwerk te detecteren. Dit kan verschillende oorzaken hebben: verbonden met 4G, op publieke wifi, etc. Probeer je te verbinden met je thuisnetwerk. Indien het niet lukt, raden we aan om later opnieuw te proberen. In tussentijd ontvang je nog steeds de nieuwsberichten.   

    Waarom kan de Safeonweb app een virusscanner niet vervangen?

    Een virusscanner scant jouw toestel in zijn geheel. Een virusscanner is het belangrijkste stukje software om je computer en je gegevens te beschermen. Verwijder je virusscanner dus niet. De Safeonweb app scant jouw toestel niet, maar geeft je wel informatie over infecties op jouw netwerk. De Safeonweb app is een hulpmiddel om jouw netwerk te beschermen, net zoals een virusscanner dit is voor een specifiek toestel. Als je gebruik maakt van de Safeonweb app, raden we aan om nog steeds je anti-virusscanner te gebruiken op al jouw toestellen.

    Meer informatie over virusscanners. 

    Kan ik phishing melden via de app?

    Nee. Op dit moment is het niet mogelijk om phishing berichten zelf te melden in de app. Je kan alle verdachte berichten doorsturen naar verdacht@safeonweb.be. Meer info: https://www.safeonweb.be/nl/wat-verdachtsafeonwebbe